Gone traveling again!

21 september 2013 - Byron Bay, Australië

Weer even een samenvatting gemaakt van de afgelopen weken, het schiet er af en toe een beetje bij in.. maar heb gewoon een awesome tijd!

Na een halfuurtje op het vliegveld gewacht te hebben kwam Chris (me nieuwe baas) aan en begon de reis. Hij kwam meteen al heel relax over gelukkig. De rede waarom hij iedere week naar Brisbane ging is om, geloof t of niet, ze pub te bevoorraden met bier! Hij vertrekt iedere dinsdag en komt donderdag terug. Hij rijd dus in totaal 28 uur om iedere week nieuwe vaten bier te halen, gekkenwerk! De weg naar Blackall was super leuk, onwijze leuke verhalen gehoord over heel Australië. Ook zijn we langs de delen gereden die 2 jaar geleden volledig waren overstroomd en waar ze nu dus nog steeds aan het herbouwen zijn. Hoe langer we reden, hoe minder we tegen kwamen kwa dorpjes en meer natuur, ook al werd het al droger en droger land inwaarts en zag ik meer dode dan levende kangaroos:(. Ook de roadtrain voor het eerst hier gezien. Soms wel 50 meter lang! Omdat ik natuurlijk niet kan rijden, wat Chris wel had gehoopt, moesten we kamperen om in de ochtend de reis weer te vervolgen. Waaraan ik dacht aan een tent als primitief kamperen werd het een swag. Een slaapzak met een matras erin dus helemaal in de openlucht slapen, terwijl het rond het vriespunt was, en hij 5 minuten daarvoor doodleuk verteld dat er een overschot aan dingo's is, maar als je iets hoor is het vast een kangaroo.. mm ik slaap wel in de auto. Volgende ochtend gingen we verder met de reis, gelukkig was het nog maar 4 uurtjes rijden waarvan ik meer dan de helft heb geslapen omdat ik snachts geen oog dicht had gedaan. Rond 1 uur kwamen we aan in Blackall, even snelle rondleiding en lekker een powernappie doen want moest om 6 uur meteen beginnen. Ik kreeg ik super relaxte kamer met een 2 persoonsbed, eindelijk weer lekker bed heerlijk! Hij liet me 6 uur meteen beginnen omdat het doordeweeks in de avond vrij rustig was, iedereen drinkt overdag gaat voor het donker naar huis. Waarom? De 4 man politie hier heeft een compromis gesloten met de dorpelingen, zolang je niet helemaal wasted bent, mag je overdag nog in je auto stappen na het drinken, heel bizar.

Omdat ze de pub aan het renoveren waren kon ik wat extra uren maken door te helpen met schilderen. Ik mocht zelf inplannen wanneer ik dat deed dus echt super! Gelukkig hoefde ik niet te schuren want dat is zo rotwerk werd er gezegd, prima! dus gewoon over de oude verf heen die er half vanaf bladert, prima. De eerste paar dagen in de pub was het wel even wennen aan het volk wat er kwam. Natuurlijk heb je in elke pub de standaard alcoholisten.. Al waren ze hier wel heel kansloos. Gelukkig kwamen er in de avond altijd wel roadworkers of locals dus maakte het wel weer gezellig. En natuurlijk ook me collega Blandine, echt een topper. We konden het een beetje te goed vinden waardoor me allereerste weekend we het een beetje hadden verpest door zelf een borreltje teveel op te hebben terwijl we aan het werk waren. Toen kwamen we er beide achter hoe relax me baas echt is. De zondag na ons, een borreltje teveel op terwijl we aan het werk waren incident, nam Chris, Blandine en mij, mee naar een mountain hier 2 uur vandaag en laste en vergadering in toen hij ons ''trapped'' in de auto had XD. Wij verwachtten dat hij boos zou werden was hij vrij relax en snapte hij het omdat we nooit een zaterdag vrij hebben, wie had zo'n reactie verwacht... Al denk ik dat Chris wel opgelucht was dat Blandine en ik maar 3 weken samen werkten. De mountain waar we heen geen was super mooi, onderweg kwamen we 2 dorpjes tegen, Emmet; 2 inwoner en Yakara; 14 inwoners. En Yakara was nog een prima dorp voor 13 inwoners, een zwembad, pub, politie bureau. Bij de mountain aangekomen hadden we een geweldig uitzicht! Zo ver we konden kijken was er niks, behalve wildlife. Overal kangaroos, wilde varkens, emmu's. Echt geweldig. We gingen er bbqen, was supergezellig en heerlijk om even uit de pub en Blackall vandaan te zijn.

Volgende dag helaas weer hard werken in de pub, terwijl ik de ochtend crew had kwam onze kok binnen met een leuke verassing voor Blandine en mij, ze had haar baby kangaroo mee genomen. Echt een super lief beestje en we mochten zovaak langs komen als we wilde. Haar man werkte voor de gemeente en ruimt de dode kangaroos op langs de wegen, maar deze joey leefde nog en eigenlijk nam om hem dood te maken aangezien hij toch niet gaat overleven zonder ze moeder. Maar omdat ie zo schattig was en steeds tegen ze been aan bleef springen kon hij hem toch niet doodmaken en hebben ze een nieuw huisdier en de hond een nieuw vriendje. Het schattigste wat ik ooit heb gezien, de kangaroo hupt de hele dag achter de hond aan en in de ochtend roept ie m om buiten te komen. Hij gaat naast de deur zitten en maakt ze kangaroo geluidjes tot de hond komt echt super cute!

Helaas zat Blandine haar tijd erop bij de Union en moesten we weer afscheid nemen. Maar omdat Kelly, een Nederlander die hier op een property heeft gewerkt, naar nieuwe werk zoekt kon Blandine snel vervangen worden zodat ik niet alleen stond de hele week. Blijft bizar, ga naar het midden van QLD en ontmoet toch nog 2 Nederlanders die toevallig in het zelfde dorp zitten. Maargoed, het was weer tijd om even te ontsnappen van de pub, ja wie had dat ooit gedacht dat ik uit een pub weg zou willen, dus we gingen naar het nationale park ongeveer 2 uur van Blackall af. Super mooi stukje natuur en geschiedenis. In de tijd van de depressie, 1930, kwamen veel mannen uit de stad om te werken voor de boeren tegen accommodatie en eten. Odelia, het nationale park, was vroeger een property van iemand maar omdat het een ''nutteloos'' groot stuk land is heeft de regering het opgekocht als nationaal park. In Odelia zie je nog steeds de hutjes en de afvalhopen, aangezien ze alles uit blik aten, van de mannen die vroeger op de farm aan het werk waren. Heel mooi om te zien. In het hele park kwamen we ook echt niemand tegen en het uitzicht was weer super mooi. Gewoon helemaal niemand! Op 1 ranger na dan die daar woont, echt een eenzaam leven, en het park onderhoud.

Aangezien ik een beetje begon in te burgeren in Blackall leek het me ook super vet om nou het echte Australië te ontdekken. Ik en Kelly gingen mee jagen op kangaroos. Tobin nam ons mee om een avondje te schieten, hij doet het als parttime job naast ze andere werk als elektricien, goede combi. Hij gaat een paar avonden per week schieten waarmee hij pittig bij verdiend. Wat biertjes mee, het voorruit naar benenden, muziek aan en gaan! Hij vraagt toestemming aan boerderijen om op hun land te schieten. Win win situatie, zo zijn de boeren van de roo´s af die het gras van hun vee opeten en heeft tobin zijn roo´s die hij verkoopt aan het koelhuis. Wanneer hij een dingo of een wilde hond afschoot kreeg hij 100 dollar cash van de farm. Aangezien dingo´s in  1 avond zo 15 schapen doden, gewoon om te doden, niet om ze te eten. En meestal leven ze ook nog in groepen leven van +- 10 is het echt een plaag. Het was zo´n super vette ervaring. Tobin liet ons eerst op een boom schieten om te voelen hoe t voelt om te schieten. Het geweer was zo precies, geniaal. Toen was het tijd om echt te schieten. Gelukkig had ik een suïcidale die heel geduldig met een spotlicht op hem gericht bleef wachten tot ik hem raakte. Nog een waarschuwing schot gegeven maar toen had ik hem toch echt! Geniaal, was echt vet om te doen. Zelf mee gesleurd naar de auto en opgehangen. Tobin deed de rest, ze moeten minimaal 15 kg zijn zonder benen hoofd en ingewanden, dus om het uur maakte hij ze klaar voor het koelhuis. Degene die hij had geschoten die net iets te klein waren nam hij mee als hondenvoer en vilde hij meteen nadat hij het geschoten had, dat was wel even slikken. Toch had ik verwacht dat het meer met me zou doen dan het deed vond het super vet om te doen. Het schieten was super vet en zodra ze waren zag het er al uit als in de slagerij, naja bijna dan xd. We hadden 54 roo's die avond en Tobin vond het genoeg om terug te gaan, eigenlijk kan hij er 60 meenemen. We gingen terug en omdat de box nog niet open was deden we nog een biertje toe en direct de douche en te bed, na 2 uurtjes slapen weer lekker een lange dag in de pub want het was vrijdag de drukste dag van de week. Maar ook me laatste weekendje werken alweer hier, super snel gegaan!

Dinsdag 10-9 was het alweer tijd om de reis terug te gaan naar Brisbane waar ik 6 uurtjes op het vliegveld moest wachten tot me vliegtuig vertrok naar Sydney. Waar Blandine weer op het vliegveld was om terug te gaan naar Blackall dus konden we gezellig even bijkletsen met een kopje koffie. Super gezellig om elkaar weer te zien, helaas te kort! Het was raar om weer afscheid te nemen maar keek onwijs erg uit om naar Sydney te gaan waar ik Martijn en Suzan weer zag! De eerste dag had ik de hostel kamer voor me alleen wat wel even super chil was na 2 dagen reizen. Het hostel was echt super, een tv en een waterkoker op de kamer. Dus lekker met een kopje thee gechilt en vroeg gaan slapen. Vorige keer toen ik in Sydney verbleef zat ik midden in de stad, dit keer in Manly. Zo'n verschil, Manly is super mooi en relax. Toch ook wel beetje cultuurshock van Blackall, geen stoplichten en drukte.. naar de drukke stad. De volgende dag zat het hostel vol met 60 Nederlanders die uit heel Australië speciaal voor Defqon kwamen. Onwijs gezellig en natuurlijk super om Martijn en Suus weer te zien, gek hoe het meteen weer normaal is. Na lekker wat borreltjes gedaan te hebben in het hostel was het wakker worden met een kater op de dag van defqon. Gelukkig hadden we echt super super weer aangezien het de hele week regende was iedereen al bang dat het een Nederlands festival met Nederlands weer zou worden, maar we hadden geluk. En wat een super vet festival! Al was het natuurlijk wel een tikkeltje strenger dan Nederlands. We werden hartelijk welkom geheten door 20 drugshonden en bij de poort stond al zo 100 man politie. Op het festival zelf reed de politie rustig rond op fietsen Ik denk dat beveiliging en politie bij elkaar ongeveer het zelfde aantal was als de festivalgangers, heel bizar. Maar het was super gaaf om weer op een festival te zijn. En met zoveel Nederlanders, bizar! Na 12 uur op Defqon gestaan te hebben was ik wel heel blij om me bed te zien. Zondag gingen martijn en ik uitzoeken hoe we gingen reizen aangezien we zo snel mogelijk uit Sydney wilde omdat het geld wel heel erg snel. Maar ook lekker geshopt aangezien de outback mijn kleren helemaal vernield had. Toch maar even op mijn geld letten aangezien de reis nog moest beginnen. We hadden de nacht bus geboekt direct naar Byron bay, ben hier ook al geweest maar is echt het meest relaxste plaatsje in Australie met een geweldig strand. En aangezien Martijn hier nog niet geweest was moesten we hier sowieso nog even langs. We zitten nu in Byron en blijven hier tot woendag 25-9 waarna we naar Noosa gaan om 3 dagen te camperen en te kanoën. Super veel zin in en nu nog even lekker genieten in Byron!

Dus jullie weer een beetje op de hoogte gesteld hoe de laatste weken hier waren voor mij!