Murwillumbah, Surfers Paradise & Brisbane

5 april 2013 - Brisbane, Australië

Aangekomen in Murwillumbah werden we bij het busstation opgehaald door de eigenaar van het Hostel. Eindelijk weer douches, normale bedden etc. Heerlijk! Het was een erg rustig plaatsje gelegen in een krater waardoor je dus overal waar je keek alleen maar bergen zag. Super mooi. We vertelde de eigenaar, Tassie, dat we kwamen om wat farm werk te zoeken waarna hij vroeg of we elkaar misschien konden helpen. Hij wilde bij zijn dochter een weekje helpen verbouwen omdat die t zelf niet kon, ze is sinds kort ziek en ook verlamd geraakt dus wilde hij haar erg graag helpen maar hij had niemand voor het hostel. Hij vroeg en Laura en mij of wij op het hostel wilde passen tegen gratis accomodatie tijdens het zoeken naar werk. Natuurlijk wilde wij dat wel, het was een erg rustig hostel  dus we hadden niet veel werk.  Zaterdag meteen op zoek gegaan naar werk, overal gevraagd of iemand nog wat wist. We konden nog niet bij restaurants solliciteren want voor alle horeca gelegenheden heb je hier je RSA nodig die alleen geldig is in de staat waar je hem haalt. RSA betekend, Responsible Serving of Alcohol en is een soort certificaat dat je online moet halen. Murwillumbah is nog in New South Wales maar aangezien we omhoog reizen is het handiger om onze RSA in Queensland te halen. Dus we gingen opzoek naar farmwork. In de kroeg hadden we een nummer gekregen van een passion fruit boer. Die konden we maandag dus gaan bellen. Voor de rest overal nog onze CV´s gedropt maar t mocht niet baten. Iedereen in het dorp zei ook wel dat het lastig was deze tijd werk te vinden door de overstromingen is veel verwoest. Ook waren we net even te laat, het was niet echt het seizoen ofzo. We hebben echt wel 20 boeren afgebeld met als resultaat dat 1 tje vroeg of we woensdag terug wilde bellen, en toen we woensdag terug belde had hij alsnog geen werk. De rest zei allemaal dat we te laat waren of een eigen auto nodig moesten hebben om er te komen. Het zag er dus niet naar uit dat we hier werk gingen vinden. Maar we hadden de afspraak gemaakt dat we tot zaterdag 16/03 op het hostel zouden passen, Tassie was zo lieve man dat we het niet konden maken eerder weg te gaan. Gelukkig begon het weer een beetje op te knappen en de laatste dagen in Murwillumbah hebben we lekker kunnen zonnen. Geen regen meer gelukkig! Laura en ik hadden besloten dat we onze RSA gingen halen in Queensland en in Surfers Paradise en Brisbane op zoek gingen naar horeca werk, aangezien het farm werk echt moeilijk te vinden is nu. Dionne had hetzelfde plan dus hebben we weer afgesproken in Surfers Paradise. Surfers Paradise staat bekend als het Cherso van Australie, daar zijn we wel even aan toe na dat weekje rust. Weer lekker te stappen. We hadden het geluk dat we met St Patricksday aankwamen in Surfers, geen idee wat er dan te vieren valt want het enige antwoord wat we kregen als we vroegen waar het om draaide was: heel veel drinken. Nou dat moest wel goedkomen. We konden meteen weer goed te stappen! Onze RSA halen werd dan ook een dagje uitgesteld. Maar natuurlijk waren we tijdens het stappen wel bezig met werk gerelateerde zaken, we kwamen iemand tegen die de antwoorden had van de RSA toets en die ze wel met ons wilde delen! Prima, scheelt ook weer. Het enige wat we konden doen in Surfers was stappen dus hadden we voor de volgende dag een kroegentocht gepland, om zo wel echt alle goede clubs gezien te hebben hier. Omdat we Surfers heel leuk vonden maar niet leuk genoeg om er een paar maanden te blijven besloten we met ze 3e naar Brisbane te gaan en daar naar werk te gaan zoeken. Toen we vrijdag 29/03 in Brisbane zijn we naar het Woodduck hostel gegaan. Het hostel was naast een rugby stadion en het leek ons echt gaaf een keer zo wedstrijd mee te maken ook al snapte we alle 3 niks van de spel regels was het evengoed echt gaaf! Super groot stadion en iedereen was zo sportief. Het hostel was niet heel geweldig maar we hadden nog een voucher van een gratis nacht dus na daarna zijn we ook meteen naar een ander hostel gegaan, Cloud 9. Nou het was dus sowieso geen Cloud 9 wat was dat een horror hostel. Helaas hadden we pech dat het stormde en we dus vast zaten bij het hostel! Overal werden potjes en pannetjes neergezet om het water op te vangen, de koelkasten lekten, schimmel op de muren, alles was echt te vies voor woorden! De volgende dag konden we dus weer op zoek naar een ander hostel waarna we in Brisbane Backpackers terecht kwamen. Eindelijk weer een beetje een schoon hostel. Voor 3 dollar meer per nacht hebben we nu een zwembad, koelkast op de kamer, badkamer bij de kamer, balkon echt super chil! Het enige nadeel was dat het redelijk ver van het city center zaten. Nu we een beetje gesetteld waren in Brisbane konden we ons volledig concentreren op het Job haunting. Ik had mezelf voor genomen om alles te proberen, dus advertenties in de krant, Gumtree (soort marktplaats alleen dan ook met baantjes etc) en gewoon alle restaurantjes, barretjes afgaan wat ik tegen kwam. Ik ben nog nooit zovaak in de Bibliotheek geweest als hier en t beviel me niet echt, Gelukkig het harde zoeken loont wel want toch uitgenodigd voor een paar job interviews! daarvan was bij een mexicaans restaurant waar ik 2 uur heb proefgedraaid waarna ik er ook achter kwam dat werken in een andere taal nog best lastig is. Aangezien het maar voor weinig uur was, het salaris tegen viel en het aan de andere kant van de stad was had ik besloten het niet te doen, het zou mij meer kosten dan opleveren en dat schiet natuurlijk niets op. Met het paasweekend konden we niet solliciteren omdat werkelijk alles dicht is hier. Er was hier weinig te beleven! Alle nederlanders zouden denken morgen vrij dus vanavond naar de kroeg, hier niet, alle kroegen sluiten om 12 uur.. Waarna iedereen door ging naar het Casino wat echt super saai was. Evengoed kregen we het voor elkaar om 4 uur bij het Hostel te zijn vraag me niet hoe we dat hebben gedaan, toch wel vermaakt blijkbaar met de mensen die we onderweg tegen kwamen. We hadden nog meer in het vooruitzicht want onze eerdere reisgenootje Ilse kwam 31/03 naar Brisbane om haar laatste 5 dagen in Australie door te brengen. Ze kwam in de avond aan dus we konden lekker de hele avond even bijkletsen. De dagen daar op hadden wij al een planning gemaakt wat we wilde doen in Brisbane. Er werd ons verteld dat er een onwijs mooie watervallen zijn dus hadden wij een auto gehuurd om ook naar het rainforest te gaan en deze te bekijken. Laura haar eerste keer aan de linker kant rijden, en laten we dan ook maar meteen midden in de stad beginnen om meteen goed te oefenen. Af en toe moesten we nog wel even een schreeuw geven dat ze hier links moest rijden maar ging voor de rest prima. Gelukkig verhuurde het bedrijf ook een GPS erbij dus konden we in ieder geval de weg vinden, altans dat dachten we. Die hele GPS klopte niet en had wegen op de kaart die in het echt niet te vinden waren. Na ongeveer 2 uur verdwaald te zijn geweest stopte we voor een rookpauze, ja helaas de prijs heeft me nog niet genoeg afgeschrikt om te stoppen... Toen toch maar even de weg gevraagd in een dorpje wat we onderweg tegen kwamen en bleek dus dat we echt verkeerd zaten. Met de google maps van onze telefoons eindelijk toch de weg gevonden en bij de Cedar Creek falls aangekomen. Was echt super mooi maar een hele kleine wandeling dus konden we nog verder rijden naar de Curtis falls, dit was nog mooier! We konden zelfs zwemmen onder de waterval echt heel vet! Super veel mooie foto's gemaakt hier. Omdat we ons zo vermaakte waren we de tijd een beetje vergeten dus we moesten heel snel terug lopen. De carpark sluitte om 6 uur waar we kwart voor 6 achterkwamen, ja we zijn altijd super voorbereid! Terug rijden werd het donker dus werd het nog lastiger zonder goede GPS. Wat eigelijk 40 minuten rijden was hebben wij rustig aan gedaan en er 2.5 uur over gedaan, gelukkig hadden we de tijd. Na 2x dezelfde politie fuik ingereden te zijn (alcoholcontrole) en dus 2 x bij dezelfde agent de weg te vragen hadden we dan eindelijk ons hostel gevonden! De volgende dag hadden we besloten vroeg op te staan om de auto terug te brengen, als je hier 1 x verkeerd rijd rij je bijna de hele stad uit omdat zoveel 1 richting is. Voor een rit van 15 minuten hadden wij dus 1.5 uur voor uitgetrokken wat we ook wel nodig hadden. Allemaal nog een beetje slaperig in de auto gingen we de car rent zoeken. Na een kwartier in de auto kwamen we midden in het centrum, met echt een bizar kruispunt. Op het kruispunt waar de GPS ons rechtdoor stuurde kwamen we erachter dat rechtdoor alleen voor bussen was. De enige optie wat het overal was was het stuur omgooien waardoor we op het stadplein terecht kwamen. We kwamen niet meer bij van het lachen en ook de mensen op het plein niet. Oppeens staat er een auto die er dus niet zomaar van af kan omdat achteruit zo druk kruispunt oprijden ook niet geweldig is. Gelukkig lieten de bussen ons al gauw voor en waren we snel niet meer de attractie van dag. Daarna vonden we het bedrijf gelukkig snel, en zijn we allemaal ongedeerd aangekomen. Of we nog wel even wilde tanken vroegen ze nog, ze moesten eens weten wat we hadden doorstaan om de auto uberhaupt daar te krijgen moesten we er weer in en nog een tank station gaan zoeken.. Vooruit gingen we weer, hij was maar 5 min ervandaan dus was prima te doen. Daarna hebben we maar even gerelaxt in de botanic gardens, in ieder geval een dag om niet te vergeten! De dag daarna zijn we naar de Australian Zoo geweest. Echt een onwijs groot en mooi park waar er ook een heel gedeelte is met tamme kangaroos. Zo schattig, kon ze gewoon aaien en eten geven. Echt onwijs leuk! Ook heel veel dieren gezien die hier dus allemaal in het wild rondlopen zoals de cassowarrie, een super mooie maar echt gevaarlijke vogel, en een dingo, het lijkt echt als een super lieve hond maar die zijn dus ook dodelijk. We hebben al horror verhalen gehoord over een jongen die op het strand was aangevallen door de Dingo. Ook hebben we met een koala geknuffelt! Was zo zacht echt een schatje was het. De volgende dag had ik een job interview bij een Telesales bedrijf dus gingen we een beetje vroeg slapen. Ja, ik heb dus echt gesolliciteerd om zo irritant vrouwtje te worden die je belt met een verkopers praatje. Ondertussen blijf ik gewoon door zoeken tot ik iets beters vind.. En toen was het oppeens alweer 5/04.. We hebben net afscheid genomen van Ilse, toch een raar idee dat ze al weg is uit Australie.

Dus nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte wat ik de laatste weken allemaal heb gedaan hier! Groetjes xx uit Brisbane

1. Ellen:
    5 april 2013
    Wat een bar leuk verhaal weer! Jammer dat het zo tegen zit met het vinden van een baan. En wat een leuke foto's weer! Liefs aunti en de mannen!xxx